מילון מושגים - כירורגיית כלי דם וורידים בולטים ברגליים | לצפייה בסרטונים

לצפייה בוידאו

מילון מושגים - כירורגיית כלי דם, ורידים בולטים ברגליים ודרכי הטיפול בהם.

>> כירורגיית כלי דם 
כירורגיית כלי דם היא תחום ברפואה העוסק במחלות ורידים, בעורקים ובדרכי הלימפה.

>> נימים

נימים הם כלי הדם הזעירים ביותר במערכת הדם. גודלם נע בין חמישה לעשרה מיקרומטרים. הדם מגיע אל הנימים מהעורקים ועובר מהם אל הוורידונים. הנימים נמצאים בכל הרקמות והתאים החיים בגוף האדם ותפקידם לאפשר חילוף חומרים בין הדם לתאים.

>> עורקים

עורקים הם כלי דם עבים המעבירים דם מהלב לרקמות הגוף. יש שני סוגי עורקים: עורקים שיוצאים מהחדר השמאלי של הלב ומהווים חלק ממחזור הדם הגדול ושתפקידם להזרים דם עשיר בחמצן לרקמות הגוף השונות. ועורקי הריאה שמהווים חלק ממחזור הדם הקטן, שיוצאים מהחדר הימני של הלב ומוליכים דם מהלב אל הריאות שבהן מתבצע חילוף גזים. דפנות העורקים עבים יותר מאשר דפנות הוורידים משום שהם צריכים לעמוד בלחץ הגבוה של הדם היוצא מהלב.

>> ורידים 
ורידים הם כלי דם האחראים להעביר את הדם מהתאים השונים בגוף בחזרה אל הלב תוך הוצאת הפסולת מהרקמות, כלומר מכיוון כפות הרגליים, נגד כוח הכבידה, למעלה לכיוון הלב. כדי להתגבר על כוח הכבידה יש בתוך הוורידים מסתמים שתפקידם למנוע את חזרת הדם לכיוון הקרקע. הוורידים נחלקים לשלושה סוגים בהתאם למיקומם: ורידים שטחיים, ורידים עמוקים וורידים מחברים (המחברים בין הוורידים השטחיים לוורידים העמוקים). כ-75% מהדם זורם מהרגליים אל הלב דרך הוורידים העמוקים, ורק כ-15% מהדם זורם דרך הוורידים השטחיים. כך שבמצב תקין הלחץ בוורידי הרגליים השטחיים נמוך.

>> ורידי הספנה 
אלו הם הוורידים השטחיים הראשיים ברגליים. הספנה הארוכה עוברת בחלק הפנימי של הרגל מכף הרגל ועד החיבור עם הווריד הפמורלי באזור המפשעה. הספנה הקצרה עוברת בחלק האחורי של השוק עד לחיבור עם הווריד הפופליטאלי באזור אחורי הברך. רוב מחלות הוורידים ברגליים נוצרות בשל כשל בתפקוד המסתמים באזורי חיבור אלה, המתבטאות בהופעת ורידים מורחבים, כגון דליות, הבולטות מתחת לפני העור, ובמקרים חמורים מלווים בכאבים, בנפיחויות, בבצקות ובקשיים בהליכה.

>> פקקת ורידים DVT
 
פקקת ורידים היא חסימת ורידים עמוקים בקרישי הדם. חסימה זו מסוכנת בשל מעבר קרישי דם מהוורידים העמוקים אל הריאות דרך החדר הימני. הטיפול בפקקת ורידים הוא בדרך כלל באמצעות תרופות לדילול הדם ולבישת גרביים אלסטיות, תרופות שמטרתן למנוע סיבוכים של המחלה.

>> אי ספיקת ורידים 
זרימת דם תקינה בוורידים היא מכפות הרגליים כלפי מעלה אל הלב. כדי להתגבר על כוח הכבידה יש בתוך הוורידים מסתמים שתפקידם למנוע את חזרת הדם לכיוון הקרקע. הפרעות במסתמי הוורידים מביאות לידי אי ספיקת ורידים, ועקב דליפת הדם בחזרה לכיוון הרגליים נוצר לחץ תוך ורידי גבוה והוורידים מתרחבים ומתחילים לבלוט מעל פני העור. ורידים בולטים יכולה להיות אסתטית בלבד או גם בעייה רפואית המלווה בכאבים, נפיחויות, בצקות, דלקות וקשיים בהליכה. מחלת ורידים היא בדרך כלל תורשתית ומופיעה אצל נשים פי שלושה יותר מאשר אצל גברים, אולם יש גורמים נוספים שיכולים להביא לידי הופעת ורידים בולטים והם עמידה ממושכת במקום, מאמץ פיזי גדול ושינויים הורמונלים.

>> דליות 
דליות הם ורידים שטחיים שעקב מצב של אי ספיקה (בשל כשל בפעולת המסתמים שבוורידים, האחראים לניתוב הדם מכיוון כפות הרגליים כלפי מעלה אל הלב) התרחבו והחלו לבלוט מתחת לעור. מצב זה הוא בעיה אסתטית ורפואית והיא מצריכה טיפול רפואי. ידוע שנשים סובלות ממחלות ורידים - דליות פי שלושה יותר מאשר גברים, וכי הנטייה לפתח דליות ומחלת ורידים תורשתית במקרים רבים. כמו כן יש גורמים נוספים התורמים להתפתחות ורידים ברגליים והם הריונות ושינויים הורמונליים, מאמץ פיזי גדול ועמידה ממושכת על הרגליים במקום אחד ללא תנועה.

>> הפרעה אסתטית 
תורשה גנטית, שינויים הורמונליים, הריונות, עמידה ממושכת על הרגליים ומאמץ פיזי גדול יכולים לגרום לנימים ולהביא לידי כך שהוורידים ברגליים יבלטו מתחת לפני העור. הנימים או הוורידים הבולטים יכולים להיות בצבע כחול או אדום ועלולים להופיע בפיזור או בקבוצה המזכירה רשת עכביש. כל עוד אין כאבים ואין הפרעה ביכולת ללכת ואין נפיחות או בצקות, הבעיה מוגדרת כהפרעה אסתטית בלבד שאינה מהווה סכנה לבריאות. ניתן לטפל ולהעלים נימים וורידים קטנים על ידי הזרקת חומרים סקלרוזנטים או על ידי טיפול בלייזר.

>> הפרעה בריאותית 
כאשר יש כשל בפעולת מסתמי הוורידים ברגליים והדם דולף בחזרה לכיוון כפות הרגליים (במקום לעלות בחזרה אל הלב), הלחץ התוך ורידי גדל. אז מתרחבים הוורידים השטחיים ברגליים ומתחילים לבלוט מתחת לעור. כאשר הבעיה מלווה בכאבים, בנפיחות, בבצקות, בהפרעה בהליכה ובתפקוד היום-יומי, הבעיה מוגדרת כהפרעה בריאותית שאין להזניחה ויש לטפל בה ברצינות כדי למנוע את החרפתה.

>> בדיקת דופלקס / דופלר 
בדיקת דופלר ורידים מתבצעת על ידי מכשיר סונר (אולטרה סאונד) הבודק את מהירות וכיוון זרימת הדם בכלי הדם. הבדיקה נעשית על ידי מתמר המחובר למחשב. כאשר כדוריות הדם האדומות זורמות בכלי הדם הנבדקים, המתמר שולח גלי קול בתחום העל קול (אולטרהסאונד) שאינו נשמע על ידי אוזן אנושית וקולט את הגלים המוחזרים. כאשר אין זרימה של תאי דם אדומים בכלי הדם הנבדקים, או שיש שינוי במהירות ובכיוון הזרימה, יהיה הבדל בגלי הקול המוחזרים.

בדיקת הדופלר, בדומה לבדיקת אולטרה סאונד, אינה חודרנית, אינה כואבת ואינה כרוכה בסיכון. כיום משתמשים במכשיר הדופלר גם לביצוע חלק מהטיפולים והניתוחים הוורידיים: טיפול ורידים בלייזר וטיפולי ורידים בהזרקת קצף. הדופלר מאפשר לזהות את כלי הדם החולה שנמצא עמוק מתחת לעור ושאינו נראה לעין. לאחר זיהויו ניתן להזריק לתוך הווריד את החומר הטיפולי או לטפל בו באמצעות מכשיר הלייזר. המונח דופלקס (DUPPLEX) משמש לתיאור מכשיר אולטרה סאונד-דופלר היוצר תמונה דו-ממדית, לעומת הדופלר הרגיל הנותן מידע באופן חד-ממדי.

>> גרביים אלסטיות 
גרביים אלסטיות משמשות לטיפול במחלות ורידים. הגרביים האלסטיות יוצרות לחץ חיצוני על הרגל, אשר מביא לאיזון בין הלחץ הגבוה הקיים בוורידים החולים ובין הלחץ החיצוני של הגרביים. כך מונעות הגרביים האלסטיות נפיחות ובצקות, מקטינות את האפשרות לסיבוכים ממחלות ורידים ובמקרה של ורידים חולים מונעות מהמחלה להתקדם ומפחיתות את הכאב. מרשם לגרביים אלסטיות ניתן לקבל אצל מומחה לכלי דם, שמתאים את הגרב לאופי המחלה.

>> אקוסקלרוטרפיה/ הטרשה 
אקוסקלרוטרפיה/ vyrav vht שיטת טיפול להעלמת נימים וורידים בולטים מתחת לעור על ידי הזרקת חומר מטרש ישירות לתוך הווריד. החומר המוחדר לווריד גורם להרס הווריד, שמתפרק ונספג בגוף מאוחר יותר. יש שלוש שיטות להעלים ורידים באמצעות הזרקות: הזרקות רגילות. הזרקות חומר מוקצף והזרקות חומר מוקצף בליווי מכשיר אולטרה סאונד (אקו סקלרוטרפיה).

>> אנדולייזר
אנדולייזר הנו ניתוח חדשני לטיפול במחלת אי ספיקת ורידים להעלמת ורידים חולים- דליות. ניתוח אנדולייזר הוא תחליף מצוין לניתוח סטריפינג שבו נשלפים החוצה ורידים חולים ונשארות צלקות ארוכות ובולטות לעין. הטיפול נעשה תוך הרדמה מקומית ובמהלכו מבצעים חתך קטן שדרכו מוכנס סיב לייזר לתוך הווריד החולה. הסיב מועבר לכל אורך הווריד ומעביר אנרגיה תרמית שגורמת לסגירת הווריד לכל אורכו. לאחר שהווריד נהרס הוא נספג בגוף ונעלם.

הטיפול אורך בין שעתיים לארבע שעות וניתן לחזור לשגרה כבר למחרת הטיפול. כמו כן רצוי להשתמש בגרביים אלסטיות לאחר הטיפול לזירוז ההחלמה. הטיפול באנדולייזר אינו משאיר צלקות וכדי להגיע לתוצאה מקסימלית כדאי לשלב גם טיפולים נוספים, כגון טיפול בהזרקות רגילות, טיפול בהזרקות קצף וטיפול בהזרקות קצף מכוונות סונאר (אקו-סקלרוטרפיה).

>> ניתוח סטריפינג
ניתוח סטריפינג הוא ניתוח שמטרתו לטפל בוורידים חולים - דליות. הניתוח מבוצע בבית חולים בהרדמה מקומית או כללית. במהלך ניתוח הסטריפינג מוציאים את הוורידים המרכזיים השטחיים שבהם נמצאים מסתמים כושלים במצב של אי ספיקה. במצב זה של אי ספיקה, הדם שבוורידי הרגליים אינו מתקדם לכיוון הלב ודולף בחזרה לכיוון הרגליים. הוורידים מתרחבים ומתחילים לבלוט מתחת לפני העור. בעיה זו גורמת למחלת ורידים, לכאבים ולקשיי הליכה, ולכן יש צורך להוציאם. החיסרון בניתוח סטריפינג הוא בעיקר הצלקות הארוכות שנשארות לאורך הרגל.



לעיון נוסף בנושא העלמת ורידים

למאמרים נוספים בנושא העלמת רידים.
תמונות לפני ואחרי העלמת ורידים.


     twitter.com/PerfectWoman100   http://www.facebook.com/www.perfectwoman.co.il