השימוש בבוטוקס לטיפול בבעיות רפואיות שונות | לצפייה בסרטונים

לצפייה בוידאו

טיפולי בוטוקס - לא רק להעלמת קמטים בפנים!

בוטוקס מוכר בענף הרפואה כבר יותר משלושים שנה ובתחילת הדרך השתמשו בו בעיקר לטיפול בבעיות ניאורולוגיות (מערכת העצבים). כיום הבוטוקס מוכר לרובנו בעיקר כנותן פתרון מיידי להעלמת קמטים בפנים לתקופה זמנית, אולם שימושיו הם רבים ומגוונים, בין היתר לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

טיפולי בוטוקס לבעיות עיניים

הבוטוקס נכנס לשימוש בשנות השבעים של המאה הקודמת בעיקר לטיפול בבעיות עיניים, כגון פזילה, עין עצלה, ו"טיקים" לא רצוניים. רק מאוחר יותר החלו להשתמש בבוטוקס למטרות העלמת קמטים כפי שרובנו מכירים. באמצעות הזרקת בוטוקס לשרירי העיניים ניתן לתקן בעיות נוירולוגיות באזור העיניים. הבוטוקס משתק את השריר שאליו הוא מוזרק ומונע התכווצויות בלתי רצוניות, ובכך עוזר למשל במצב של פזילה שכשבעין אחת השריר מתכווץ יותר מאשר בעין השנייה. באמצעות הזרקת בוטוקס ניתן לווסת את כיווץ השרירים בשתי העיניים ולבטל את הפזילה. כמו כן ניתן באמצעות הזרקת בוטוקס והחלשת פעולת השריר וכיווצו לטפל בבעיות של "טיקים" לא רצוניים שנגרמים בגלל כיווץ שריר באופן בלתי רצוני.
 
טיפולי בוטוקס לכאבי ראש ומיגרנות
טיפולי בוטוקס - מיגרנה, הזעת יתר, שלפוחית זתן רגיזה, פזילה

יש סוגים שונים של כאבי ראש החל ממיגרנות, כאבי ראש מקובצים, כאבי ראש כרוניים, כאבי ראש תקועתיים וכלה בכאבי ראש הנובעים מעמוד השדרה הצווארי. המיגרנה מופיעה בהתקפים בתדירות ובעוצמה משתנים. היא יכולה להופיע בצד אחד של הראש או בשני הצדדים, באזור העיניים, הרקות, או כל האזורים יחד. הכאב יכול להיות מלווה בבחילות, בהקאות וברגישות לאור, לרעשים ולריחות.

לרוב המיגרנה היא תורשתית, אך יש גם גורמים סביבתיים הגורמים להתפתחותה וזרזים שונים המשפיעים על תדירותה ועוצמתה, כגון עייפות, צום, שינויים במזג האוויר, וסת אצל נשים, נסיעות ומזונות מסוימים, כגון שוקולד, גבינה צהובה ויין אדום. מיגרנה יכולה להימשך בין שעה לשבעים ושתיים שעות ועלולה להופיע כבר בגיל צעיר, והיא אחד מסוגי כאבי הראש הקשים ביותר. על פי מחקרים עולה שכעשרים אחוזים מהנשים וכעשרה אחוזים מהגברים סובלים מהבעיה שמשפיעה על איכות חייהם, ולכן הושקעו מאמצים רבים באיתור סיבותיה ובניסיון למצוא לה דרכי טיפול.

עד לא מזמן הטיפול במיגרנה כלל מתן תרופות, אם ייעודיות לטיפול בהתקף חזק ואם בתרופות כטיפול מניעתי שנלקחו על בסיס יומי. יש ששילבו את נטילת התרופות עם טיפול אלטרנטיבי מעולם הרפואה המשלימה, אולם אין עדיין מספיק מידע רפואי על דרך פעולתן של שיטות אלה ועל מידת השפעתן לתקופה ממושכת. בשנים האחרונות החלו בארה"ב ולאחרונה גם בארץ לטפל בבעיית המיגרנה באמצעות הזרקת הרעלן בוטוליניום טוקסין ובשמו המסחרי והמוכר יותר – בוטוקס.

לפני הטיפול בבוטוקס על המטופל לעבור אבחון אצל מומחה לכאבי ראש כדי לאבחן את סוג כאב הראש ולשלול סיבות מסוימות למקור הכאב. בטיפול עצמו מבצע הרופא מספר הזרקות שטחיות באמצעות מחט דקה וכמעט לא מורגשת באזור הראש. הטיפול אורך מספר דקות והאפקט נשאר ארבעה עד שישה חודשים. בתום התקופה ולאחר שהבוטוקס נספג עלולים כאבי הראש לחזור, ולכן יש צורך לחזור על הפעולה. אולם ממחקרים שבוצעו עולה כי אחוז גבוה מהמטופלים שעברו טיפולי בוטוקס נגד מיגרנה דיווחו על שיפור ניכר במצבם.

היתרונות של טיפולי בוטוקס נגד מיגרנות

>> טיפול קצר של מספר דקות בלבד.

>> טיפול שאינו כואב במיוחד, שכן הרופא משתמש במחט דקיקה ביותר.

>> חזרה מיידית לשגרת החיים בתום הטיפול.

>> הטיפול מסייע גם לאלה שניסו טיפול תרופתי ללא הצלחה.

>> טיפול תקופתי חוסך את הצורך בלקיחת תרופות על בסיס יומי.

>> לטיפול אין תופעות לוואי משמעותיות.

>> הטיפול יעיל כפליים:גם בעת התקף חריף וגם כטיפול מניעתי.

>> מטיפול לטיפול התוצאות משתפרות.

טיפולי בוטוקס נגד הזעת יתר

טיפולי בוטוקס נגד הזעת יתר הפכו נפוצים מאוד בתקופה האחרונה לאחר שהטיפול הוכח כיעיל מואד, בניגוד לחומרים ותכשירים שונים הנמכרים בשוק אשר אינם מצליחים לעמוד מאחורי הבטחתם לטפל בבעיית הזעת היתר. כאשר הבוטוקס מוזרק (בדרך כלל לאזורי בית השחי, כפות הידיים, כפות הרגליים, המצח והראש) הוא גורם לחסימת הסיגנל העצבי המועבר לבלוטות הזיעה שמורה להם להפריש את נוזלי הזיעה ובכך מונע את הזעת היתר באותם אזורים אליהם הוזרק.

הטיפול עצמו קצר, כעשרים עד שלושים דקות, תלוי באזור המטופל. בזמן הטיפול מבצע הרופא מספר דקירות שטחיות כדי לכסות את כל האזור. באזור בתי השחי הטיפול בדרך כלל אינו כואב, אך באזורים שבהם סף הכאב נמוך יותר כמו בכפות הידיים ובכפות הרגליים מומלץ למרוח משחה מאלחשת מסוג אמלה כשעה לפני הטיפול. התוצאה מורגשת כבר למחרת הטיפול ומתעצמת בשבוע שלאחריו. אפקט הטיפול נמשך בין שישה חודשים לשנה ועם הופעת הזיעה מחדש יש לחזור על הפעולה.

מספר דברים משפיעים על אפקטיביות הטיפול: קודם כול ריכוז הבוטוקס המוזרק. את הבוטוקס נוהגים למהול בדרך כלל בשלושה מ"מ מי סלין. ככל שמוהלים את הבוטוקס במים רבים יותר, כך החומר מדלל והאפקטיביות שלו יורדת. אולם יש רופאים שמטעמי חיסכון ימהלו את הבוטוקס במי סלין רבים יותר. כמו כן הבוטוקס צריך להישמר בקירור ויש לבדוק שלא עברו יותר משלושה שבועות מרגע פתיחת הבקבוק. נוסף על כך, יש להימנע מעישון ומשתיית קפאין, שכן הם מזרזים את קצב המטבוליזם ומגבירים את הזיעה.

טיפולי בוטוקס לשלפוחית שתן רגיזה

השתן מופרש מהכליות ומגיע אל שלפוחית השתן אשר יכולה להכיל כ-500 מ"ל שתן בלי שנרגיש בזאת והכול בזכות מנגנון המורכב משריר דופן השלפוחית, השופכה והסוגרים. מנגנון זה נשלט על ידי מערכת העצבים המרכזית והיא שנותנת את ההוראות בזמן אמת. אצל אנשים הסובלים משלפוחית שתן רגישה יש הפרעה במנגנון זה, דבר שמביא לידי הרגשת לחץ גם כשהשלפוחית אינה מלאה.

בעיית חוסר השליטה על שלפוחית השתן יכולה להיות מטרד גדול ולגרום לאי נוחות ולפגיעה באיכות החיים בעיקר כשנמצאים מחוץ לבית, במקום עבודה, בטיול או באזור ללא שירותים מסודרים, אך גם בבית ובעיקר בשעות לילה כשהבעיה גורמת לקימה מהמיטה מספר רב של פעמים. הבעיה מופיעה לרוב אצל אנשים מבוגרים, נשים לאחר לידות או בגיל המעבר, אך יכולה להופיע גם אצל אנשים הסובלים מבעיות רפואיות שונות, כגון יתר לחץ דם, שיעול כרוני, סכרת, השמנת יתר, טרשת נפוצה ובעיות ברצפת האגן. 

יש מספר שיטות לטיפול בשלפוחית רגיזה, כגון אימון שרירי אגן הרצפה, גירוי חשמלי של שרירי אגן הרצפה, ניתוח, השתלת קוצב לשלפוחית, דיאטה ולאחרונה החלו להשתמש בבוטוקס לטיפול בבעיה. את הבוטוקס מזריקים במספר מוקדים בשלפוחית השתן כדי להרפות את שרירי השלפוחית או לחלופין למנוע ממנה להתכווץ באופן בלתי רצוני. הטיפול בבוטוקס נמצא יעיל ביותר משבעים אחוזים  מהמקרים, אולם אפקטיביות הטיפול זמנית ותקפה בין שישה לתשעה חודשים שלאחריהם יש צורך לחזור על הפעולה. 
 



לעיון נוסף בנושא טיפולי בוטוקס

למאמרים נוספים בנושא בוטוקס.


     twitter.com/PerfectWoman100   http://www.facebook.com/www.perfectwoman.co.il