ניתוח הזעת יתר | לצפייה בסרטונים

לצפייה בוידאו

ניתוח הזעת יתר

הזעה היא מנגנון טבעי של הגוף ומטרתה לקרר את הגוף ולשמור אותו בטמפרטורת גוף תקינה של 37 מעלות צלסיוס. אולם כאשר ההזעה מוגברת היא מפריעה לתפקוד היום-יומי ופוגעת באיכות החיים של הסובלים ממנה. הזעת היתר המטרידה גברים ונשים כאחד ויכולה להופיע כבר בגיל שמונה עשר, היא יכולה להיות כללית (בכל הגוף) או ממוקדת באזורים ספציפיים בגוף, כמו בבית השחי, במצח, בכפות הידיים ובכפות הרגליים.

אין סוף טיפולים ומוצרים הומצאו במטרה לנסות לפתור את הבעייה, החל במשחות ודיאורדורנטים, תרופות וצמחי באך, טיפולים אלטרנטיביים וטיפולי בוטוקס, אולם רוב השיטות אינן יעילות כלל ואלו שכן מביאות לשיפור המצב הן זמניות, ויש לחזור על הטיפולים שוב ושוב. נראה כי הפתרון היחיד שנותן מענה קבוע הנו הניתוח להזעת יתר המבוצע בבתי החולים.
 
ניתוח הזעת יתר בכפות הידייםניתוח הזעת היתר

הניתוח להזעת יתר בכפות הידיים מבוצע בהרדמה מלאה בשיטה הלפרוסקופית, והוא נקרא ניתוח סימפטקטומי. הניתוח פשוט יחסית והוא מבוצע גם בילדים. במהלך הניתוח עושים חתכים קטנים בשני צידיו של בית השחי, ודרך חתכים אלה מחדירים מצלמת טלוויזיה זעירה שבאמצעותה ניתן לזהות את העצבים הסימפטטים האחראים להזעה בבית השחי ובכפות הידיים.

לאחר הזיהוי צורבים וכורתים את העצביים הסימפטטים ובכך מפסיקים את פעולתם. הניתוח יעיל בעיקר לטיפול בהזעת יתר באזור כפות הידיים (שלאחר ניתוח זה הופכות מקרות ורטובות, לחמות ויבשות) ופחות לטיפול בהזעת יתר בבית השחי. היתרון הגדול של השיטה הוא שהתוצאה המתקבלת היא קבועה ואין צורך לחזור על הפרוצדורה (רופאים מעריכים את סיכויי הצלחת הניתוח בשישים עד שבעים אחוזים).

לאחר הניתוח, שעורך כשעה, המטופל נשאר בבית החולים למספר שעות לצורך התאוששות, ואחר כך משוחרר לביתו (יש לדאוג למלווה). אין צורך באשפוז לילה וניתן לחזור לפעילות רגילה כבר למחרת הניתוח, אולם יש להימנע מפעילות ספורטיבית למספר שבועות עד שהאזור המנותח יחלים לחלוטין.

יש להדגיש כי הצלקות שנשארות הן קטנות ביותר וכמעט אינן נראות. החיסרון של השיטה הוא שבמקרים רבים (על פי הערכת הרופאים בין ארבעים לשישים אחוזים מהמקרים) יכולה להיווצר תופעה לוואי הנקראת הזעה מפצה. במצב זה הגוף מתחיל להפריש זיעה במקומות חדשים, כמו גב, שכמות, חזה ובטן כפיצוי על הפסקת הזיעה באזורים אחרים.

ניתוח הזעת יתר בבתי השחי

על מנת לטפל בהזעת היתר באזור בית השחי החלו המנתחים להשתמש לאחרונה בשיטה חדשה ומקומית שנועדה לצמצם את תופעת הלוואי של ההזעה המפצה. בשיטה החדשה, המבוצעת אף היא בהרדמה מלאה, מגרדים ושואבים את בלוטות הזיעה בבתי השחי, ממש כמו בניתוח שאיבת שומן. בכך מקטינים את כמות בלוטות הזיעה באזור ומנתקים את העצבוב שגרם לבלוטות הזיעה לפעול באופן מוגבר.

היתרון הבולט של שיטה זו הוא שהטיפול מבוצע על בלוטות הזיעה שבבית השחי, ואין פוגעים בעצבים הגדולים, כמו בניתוח הסימפטקטומי, ובכך נחסכת בעיית ההזעה המפצה. אחוזי ההצלחה של הניתוח בשיטה זו, על פי דיווחי הרופאים, גבוה ביותר ועומד על כתשעים וחמישה אחוזים.
גם במקרה זה המנותח נשאר בתום הניתוח בבית החולים למספר שעות לצורך התאוששות ואחר כך משוחרר לביתו (יש לדאוג למלווה). ניתן אמנם לחזור לפעילות שגרתית, אך יש להימנע מפעילות ספורטיבית למספר שבועות עד להחלמה מלאה של האזור.
 



לעיון נוסף בנושא הזעת יתר

למאמרים נוספים על הזעת יתר.


     twitter.com/PerfectWoman100   http://www.facebook.com/www.perfectwoman.co.il